Producenci aut przechodzÄ… na hybrydy i elektryki.


Od 2020 roku w Unii Europejskiej zacznÄ… obowiÄ…zywać nowe restrykcje dla samochodów dotyczÄ…ce emisji dwutlenku wÄ™gla. WiÄ™kszość producentów już siÄ™ do nich przygotowuje i modyfikuje ofertÄ™ modelowÄ…, dołączajÄ…c do niej samochody hybrydowe i elektryczne. Te majÄ… pomóc im zmieÅ›cić siÄ™ w limitach narzuconych przez UniÄ™ EuropejskÄ….

Producenci aut przechodzą na hybrydy i elektryki. Wymuszają to nowe unijne normy emisji dwutlenku węgla

– Nowe restrykcje UE przyspieszÄ… elektryfikacjÄ™ transportu – ocenia rzecznik Volvo Car Poland. Za miesiÄ…c marka, która już od kilku lat stopniowo przechodzi na napÄ™dy hybrydowe, zaprezentuje swój pierwszy w peÅ‚ni elektryczny samochód.

– Polski rynek samochodów elektrycznych i hybrydowych jest jeszcze bardzo zacofany w stosunku do pozostaÅ‚ych krajów UE. W Polsce na przestrzeni kilku lat zostaÅ‚o zarejestrowanych ok. 7 tys. samochodów elektrycznych, hybrydy sÄ… liczone w dziesiÄ…tkach tysiÄ™cy sztuk, ale nadal jest tego niewiele. To siÄ™ jednak zmieni, ponieważ UE narzuca producentom samochodów nowe, bardzo restrykcyjne normy dotyczÄ…ce emisji dwutlenku wÄ™gla i nie da siÄ™ ich w Å¼aden inny sposób speÅ‚nić, jak tylko oferujÄ…c samochody hybrydowe i elektryczne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes StanisÅ‚aw Dojs, rzecznik prasowy Volvo Car Poland.

Jak podkreÅ›la, na polskim rynku zakup samochodu elektrycznego – o ile nie wynika z polityki flotowej firm – jest głównie indywidualnym wyborem kierowców. Do tej pory nie istniaÅ‚y jednak specjalne zachÄ™ty, np. w postaci ulg podatkowych, dziÄ™ki którym by siÄ™ to opÅ‚acaÅ‚o. WprowadziÅ‚a je dopiero ustawa o elektromobilnoÅ›ci. Z drugiej strony w Polsce nie ma też żadnych dodatkowych obciążeÅ„ podatkowych zwiÄ…zanych z dwutlenkiem wÄ™gla. Dla odmiany, na przykÅ‚ad w Danii podatki od samochodów emitujÄ…cych duże iloÅ›ci dwutlenku wÄ™gla potrafiÄ… siÄ™gać nawet do 270 proc. już na etapie zakupu, wobec czego zakup elektryka jest ekonomicznie bardziej opÅ‚acalny.

– Nasz rynek jest bardzo liberalny. To siÄ™ jednak bÄ™dzie zmieniać, ponieważ postÄ™pujÄ…ca elektryfikacja jest już faktem. Kolejni producenci wprowadzajÄ… do oferty miÄ™kkie hybrydy, które odzyskujÄ… tylko część prÄ…du z hamowania, i hybrydy plug-inowe, które mogÄ… na dystansie 30–40 km poruszać siÄ™ niemalże jak samochód elektryczny. Elektryki też debiutujÄ… na rynku – mówi StanisÅ‚aw Dojs.

Od 2020 roku w Unii Europejskiej zacznÄ… obowiÄ…zywać nowe normy emisji dwutlenku wÄ™gla dla samochodów – limit bÄ™dzie wynosić 95 gramów dwutlenku wÄ™gla na przejechany kilometr. Producenci samochodów nieco cięższych, z segmentu premium, tacy jak Volvo, majÄ… minimalnie wyższe limity (107 gramów). Od 2025 roku UE planuje wprowadzić kolejnÄ… redukcjÄ™ o 15 proc.

– Jest tylko jedna możliwość, żeby speÅ‚nić te normy – silniki spalinowe muszÄ… mieć mniejszÄ… pojemność. Coraz częściej muszÄ… im też towarzyszyć silniki elektryczne – mówi StanisÅ‚aw Dojs.

Rzecznik Volvo Car Poland zaznacza, że w tej chwili wiÄ™kszość producentów przygotowuje siÄ™ do unijnych norm emisji dwutlenku wÄ™gla i modyfikuje swojÄ… gamÄ™ modelowÄ…, dołączajÄ…c do oferty samochody hybrydowe i elektryczne. Te majÄ… pomóc im obronić siÄ™ na rynku i zmieÅ›cić siÄ™ w limitach narzuconych przez UniÄ™ EuropejskÄ….

– SwojÄ… cegieÅ‚kÄ™ doÅ‚ożą także firmy, zwÅ‚aszcza miÄ™dzynarodowe, dziaÅ‚ajÄ…ce w Polsce, które w politykach flotowych zapisujÄ… limity dwutlenku wÄ™gla. To o tyle istotne, że segment droższych samochodów jest zależny od rynku biznesowego, klientów indywidualnych, którzy nie biorÄ… samochodu na fakturÄ™, jest bardzo niewielu – wyjaÅ›nia Dojs.

Poza korzyÅ›ciami dla Å›rodowiska i oszczÄ™dnoÅ›ciami na paliwie klienci coraz częściej zaczynajÄ… dostrzegać inne zalety podróżowania hybrydami i elektrykami.

– Można nimi niemal bezszelestnie manewrować na parkingu. SkÅ‚aniajÄ… też do spokojniejszej jazdy. Kiedy chcemy przyspieszyć w hybrydach typu plug-in, naciskamy delikatnie pedaÅ‚ gazu i ten samochód po prostu pÅ‚ynie, w Å›rodku jest cicho i spokojnie. JeÅ›li sytuacja drogowa wymaga gwaÅ‚townego przyspieszenia, można użyć silnika elektrycznego i spalinowego naraz. Wtedy ten samochód zostawi w tyle wiÄ™kszość samochodów o napÄ™dzie wyłącznie spalinowym, dlatego że elektryfikacja daje też niesamowicie dużo benefitów czysto użytkowych, o których nie przekonamy siÄ™, dopóki takimi samochodami nie zaczniemy jeździć – mówi StanisÅ‚aw Dojs.

Hybrydy typu plug-in Volvo ma w ofercie od 2012 roku, natomiast od kilku lat producent stopniowo wycofuje z niej silniki wiÄ™ksze niż 2 l i diesle. Od tego roku wszystkie nowo prezentowane modele marki bÄ™dÄ… już tylko hybrydami, z kolei za miesiÄ…c swojÄ… premierÄ™ bÄ™dzie mieć pierwszy w peÅ‚ni elektryczny samochód Volvo.

DÅ‚ugofalowa strategia marki zakÅ‚ada stopniowe przechodzenie na napÄ™dy hybrydowe, a w dalszej perspektywie – na samochody elektryczne. W ubiegÅ‚ym roku Volvo sprzedaÅ‚o w Polsce 168 hybrydy typu plug-in, które sÄ… najbardziej zaawansowane pod wzglÄ™dem technicznym i najdroższymi samochodami w portfolio marki. Dla porównania rok wczeÅ›niej sprzedaż wyniosÅ‚a okoÅ‚o 100 sztuk.

– Wszyscy mamy Å›wiadomość, że żyjemy na jednej planecie, oddychamy tym samym powietrzem i zmiany klimatyczne sÄ… bezpoÅ›rednim efektem dziaÅ‚alnoÅ›ci czÅ‚owieka. Nawet najmniejsze rzeczy, od selekcji Å›mieci, poprzez oszczÄ™dzanie energii elektrycznej albo używanie elektrycznych czy hybrydowych samochodów, to jest coÅ›, co możemy zrobić dla planety. W Polsce ta Å›wiadomość ekologiczna wyglÄ…da coraz lepiej, dużo siÄ™ o tym mówi. Wybór samochodu coraz częściej wiąże siÄ™ z decyzjÄ… dotyczÄ…cÄ… troski o Å›rodowisko – mówi Kamil SokoÅ‚owski, odpowiedzialny za PR i eventy centralne Volvo Car Poland.

https://www.kierunekenergetyka.pl/artykul,68173,producenci-aut-przechodza-na-hybrydy-i-elektryki-wymuszaja-to-nowe-unijne-normy-emisji-dwutlenku-wegla.html

Udostępnij