Spółka przedstawiÅ‚a program rozwoju na lata 2013 – 2015, który zakÅ‚ada rozwój wydobycia wÄ™glowodorów na BaÅ‚tyku, wejÅ›cie w nowÄ… produkcjÄ™ i wycofanie siÄ™ z kurczÄ…cych siÄ™ rynków oraz dalszy rozwój sieci stacji paliw. Grupa Lotos przedstawiÅ‚a nowy, strategiczny program pod nazwÄ… ,,Efektywność i Rozwój” obejmujÄ…cy lata 2013 – 2015. ZostaÅ‚ on już zatwierdzony przez radÄ™ nadzorczÄ….

W myśl zasady, że kto nie podąża na przód ten się cofa, spółka szuka nowy możliwości rozwoju po zakończeniu realizacji programu 10 plus. Pozwolił on Grupie Lotos zwiększyć przychody z ponad 4 mld zł do ponad 31 mld zł. Czas więc na kolejny, duży krok.

– Od momentu kiedy zakoÅ„czyliÅ›my realizacjÄ™ programu 10 plus szukaliÅ›my nowych pomysłów na rozwój. Teraz stawiamy przed sobÄ… trudniejsze zadania – mówi PaweÅ‚ Olechnowicz, prezes Grupy Lotos.

Obecnie spółka chce budować swoją przyszłość w oparciu o trzy filary: poszukiwania i wydobycie, działalność operacyjna w tym nowe projekty oraz handel. Dla działalności nie będącej jej podstawowym biznesem poszuka partnerów.

Lotos zakłada, że na realizację nowych projektów jest w stanie wydać z własnych środków 6 mld zł w ciągu 4 lat. Pozostałą kwotę będzie musiała pozyskać z zewnątrz. Jaką kwotę, tego jeszcze nie wiadomo ponieważ, jak twierdzi Paweł Olechnowicz, to, ile docelowo pochłonie realizacja programu, okaże się dopiero po zakończeniu jego realizacji. Obecnie trwają analizy nad tym, w jaki sposób Lotos ma pozyskiwać fundusze. Wiadomo natomiast, że 52 proc. wydatków programu inwestycyjnego pochłonie rozwój segmentu poszukiwań i wydobycia, 34 proc. produkcji, a 14 proc. handlu.

Obecnie Lotos ma 7 koncesji poszukiwawczych na Morzu Bałtyckim i na działaniach w tym rejonie chce się skoncentrować. W ciągu najbliższego miesiąca liczbę koncesji powiększy o dwie kolejne Słupsk Wschód i Słupsk Zachód.

– Przygotowujemy już dokumenty, by zÅ‚ożyć je w Ministerstwie Åšrodowiska w sprawie kolejnych koncesji na Morzu BaÅ‚tyckim – mówi Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos do spraw poszukiwaÅ„ i wydobycia.

Cel poszukiwań Lotosu to potwierdzenie zasobów szacowanych na 30 mln toe.

– By można byÅ‚o ten cel zrealizować potrzebujemy odpowiedniego narzÄ™dzia: platformy wiertniczej, która zastÄ…pi dotychczasowÄ… platformÄ™ Petrobalticu, co umożliwić poszukiwania na wiÄ™kszej głębokoÅ›ci niż dotychczas prowadzone – mówi Zbigniew Paszkowicz.

W II półroczu tego roku Lotos chce wystąpić do Ministerstwa Środowiska o przedłużenie koncesji na bałtyckim złożu B3. Obecnie produkcja z tego złoża wynosi 150 tys. ton ropy naftowej rocznie. Koncesja Lotosu wygasa jednak w 2016 r.
Chcemy jÄ… przedÅ‚użyć do poÅ‚owy 2026 r. Åšrednioroczne wydobycie wyniesie 100 tys. ton. A do roku 2026 pozyskam 1,5 mln ton czarnego zÅ‚ota – stwierdza Zbigniew Paszkowicz.

Lotos zamierza też wprowadzić ponownie do eksploatacji platformę PG I. Dzięki temu podniesie produkcję ropy na Bałtyku o 25 tys. ton rocznie.

Powołana do życia w kwietniu tego roku przez Lotos i CalEnergy spółka celowa Baltic Gas pracuje nad zagospodarowaniem złóż gazowych B4 i B6. Oba złoża dysponują potencjałem wydobywczym na poziomie 4 mld m sześc. Do końca września te zasoby mają być potwierdzone. W ramach programu prac przygotowawczych na 2013 r. zaplanowano pozyskanie danych sejsmicznych oraz wybór koncepcji zagospodarowania złóż. Produkcja ma ruszyć na przełomie 2016/2017 r., a wydobycie gazu ma wynieść rocznie 250 mln m sześc. Spółka analizuje doprowadzenie go do gdańskiej rafinerii 130 km rurociągiem.

– Z koÅ„cem 2015 r. ruszy też produkcja ze zÅ‚oża B8 w iloÅ›ci 220 – 230 tys. ton ropy naftowej rocznie. PotencjaÅ‚ zÅ‚oża to 3,5 mln ton surowca – zapowiada Zbigniew Paszkowicz.

Lotos współpracuje także z PGNiG na lądzie. Na bazie umowy, dotyczącej poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej ze złóż konwencjonalnych i niekonwencjonalnych, a także współpracy handlowej, obie spółki współdziałają na 3 koncesjach, zlokalizowanych na Pomorzu i Warmii (Kamień Pomorski, Górowo Iławeckie i Bartoszyce).

Lotos powoli będzie też odchodził od produkcji ciężkich destylatów np. wysokosiarkowego oleju opałowego, asfaltów.

– Powodem tego jest utrzymujÄ…ca siÄ™ od dÅ‚uższego czasu ujemna marża na tego typu produktach wynoszÄ…ca 200 USD na tonie. Rynek na te produkty bÄ™dzie siÄ™ kurczyÅ‚ – mówi Marek SokoÅ‚owski, wiceprezes Grupy Lotos do spraw produkcji i rozwoju.

Obecnie Lotos produkuje 2 mln ton tzw. ciężkich destylatów. Spółka chce postawić teraz na produkcję średnich destylatów ropy naftowej, jako najbardziej wartościowych.

– W zwiÄ…zku z tym zamierzamy zainwestować 430 mln EUR w instalacjÄ™ opóźnionego koksowania. Wówczas ciężkie frakcji zostanÄ… wykorzystane do produkcji Å›rednich destylatów, bÄ™dÄ…cych produktami o wyższej marży bez zwiÄ™kszenia przerobu ropy naftowej. Mamy już projekt bazowy, kupiliÅ›my licencjÄ™ – mówi Marek SokoÅ‚owski.
W 2017 r. marża rafineryjna Lotosu dzięki instalacji koksowania ma zwiększyć się o 2 USD na baryłce.

Kolejny ważny projekt Lotosu, o którym głośno jest od jesieni 2012 r. to budowa nowej petrochemii. Za miesiąc ma być gotowe studium wykonalności tej inwestycji. Spółka zamierza przedstawić je we wrześniu. Inwestycja pochłonie 2 mld USD, ale stworzy 1500 miejsc pracy. Partnerem dla tego projektu ma być Grupa Azoty. Co ciekawe część instalacji nowej petrochemii ma być usytuowana na terenie należących do niej spółek w Kędzierzynie i Tarnowie. Paweł Jarczewski, prezes Grupy Azoty, obecny podczas ogłoszenia nowego programu Lotosu, na razie nie chciał komentować planów współpracy z tą spółką.

– Mamy porozumienie. Czekamy teraz na to, co pokaże studium wykonalnoÅ›ci – stwierdza PaweÅ‚ Jarczewski.

Źródłem surowca dla nowej petrochemii ma być LPG i benzyna surowa, której to obecnie na rynku jest nadmiar.

Grupa Lotos planuję także dalszą ekspansję na detalicznym rynku paliw. Obecnie spółka ma już 101 stacji pod marką Lotos Optima.

– Do 2015 r. chcemy mieć ich ponad 260 oraz zwiÄ™kszyć liczbÄ™ stacji paliw przy autostradach z 11 do 18 – zapowiada Maciej Szozda, wiceprezes Grupy Lotos do spraw handlu.

Lotos ograniczy też do 50 proc. zakupy ropy naftowej w ramach kontraktów terminowych. Pozostałą potrzebną ilość surowca będzie kupował na podstawie umów spotowych.

– Ropa rosyjska staje siÄ™ ropÄ… droższÄ…, dlatego też opÅ‚aca siÄ™ nam kupować jÄ… także z innych kierunków – twierdzi Maciej Szozda.

Lotos wzmacnia również logistykę i planuje m.in. budowę terminalu morskiego na Martwej Wiśle, który umożliwi przeładunki komponentów i produktów na własnym nabrzeżu spółki, dywersyfikację kanałów ekspedycji produktów i importu surowców oraz zmniejszenie kosztów.

Od dwóch miesiÄ™cy na bazie aktywów 4 spółek (Grupy Lotos, Lotos Czechowice, Lotos JasÅ‚o i RC Ekoenergia) tworzone sÄ… także dwa wyspecjalizowane oÅ›rodki biznesowe – spółka infrastrukturalna i logistyczna. Lotos JasÅ‚o już dziaÅ‚a jako Lotos Infrastruktura. Spółka zajmuje siÄ™ profesjonalnÄ… obsÅ‚ugÄ… infrastruktury na terenie zakÅ‚adów w JaÅ›le i Czechowicach-Dziedzicach. Natomiast tworzÄ…ca siÄ™ na ÅšlÄ…sku spółka logistyczna zajmować siÄ™ bÄ™dzie profesjonalnÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… zwiÄ…zanÄ… z magazynowaniem i dystrybucjÄ… paliw. BÄ™dzie ona dysponować bazami w Piotrkowie, Rypinie, Poznaniu, JaÅ›le i Czechowicach-Dziedzicach.

Udostępnij