
Obajtek zapytany, co siÄ™ dzieje z wnioskiem w sprawie fuzji Lotosu z Orlenem zÅ‚ożonym w listopadzie do Komisji Europejskiej, powiedziaÅ‚: – Wszystkie projekty biznesowe, które realizujemy, sÄ… bardzo ważne. A połączenie Orlenu i Lotosu powinno być zrealizowane wiele lat temu z korzyÅ›ciÄ… dla obu firm, polskiej gospodarki i bezpieczeÅ„stwa energetycznego kraju.
– Dlatego krok po kroku realizujemy zapisy listu intencyjnego podpisanego rok temu. Rozmowy z KomisjÄ… EuropejskÄ… toczÄ… siÄ™ w dobrym tempie i w dobrej atmosferze. Ale trzeba pamiÄ™tać, że takie procesy zwykle trwajÄ… ok. dwóch lat. To wymaga mnóstwa analiz, dyskusji. W praktyce to tysiÄ…ce stron dokumentów, analiz – dodaÅ‚.
Na pytanie, czy „ktoÅ› w ogóle to w Brukseli przeczytaÅ‚”, odpowiedziaÅ‚: – OczywiÅ›cie, że czytajÄ…, analizujÄ… i przesyÅ‚ajÄ… setki pytaÅ„, na które PKN Orlen na bieżąco odpowiada.
Zapytany, jakie sÄ… to pytania, Obajtek odpowiedziaÅ‚, że musi to zostawić dla siebie. – Przedstawiciele KE rozmawiajÄ… z nami, ale także z naszÄ… konkurencjÄ…. PrzygotowujÄ… oceny mikro- i makrorynków. AnalizujÄ…, jaki to bÄ™dzie miaÅ‚o wpÅ‚yw na nasz region i EuropÄ™, nie tylko w kwestii paliw. To żmudny proces, ale liczymy na pozytywne zakoÅ„czenie. ZakÅ‚adamy, że Komisja Europejska przedstawi nam warunki, które zepnÄ… siÄ™ biznesowo – zaznaczyÅ‚.
Na komentarz dziennikarza, że taka fuzja ma nie tylko kontekst finansowy, gospodarczy, ale również polityczny, Obajtek odpowiedziaÅ‚, że przede wszystkim ten proces ma „fundamentalne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeÅ„stwa energetycznego Polski”.
– Inne kraje na Å›wiecie to doskonale rozumiejÄ… i już dawno przeprowadziÅ‚y tego typu transakcje, żeby zabezpieczyć swoje gospodarki. OczywiÅ›cie w przypadku tak ogromnych dwóch firm to zawsze również wiąże siÄ™ z politykÄ…. Tym bardziej, że rozwój Orlenu przekÅ‚ada siÄ™ bezpoÅ›rednio na gospodarkÄ™ paÅ„stwa. Nasza firma w 2018 r. zapÅ‚aciÅ‚a ponad 36 mld zÅ‚ różnych danin do budżetu paÅ„stwa! W 2015 r. byÅ‚o to 25 mld zÅ‚. Obroty, które wzrosÅ‚y o 15 proc. w ubiegÅ‚ym roku, przekroczyÅ‚y już 110 mld – powiedziaÅ‚ prezes PKN Orlen.
– W sprawie fuzji z Lotosem mamy argumenty biznesowe i podnosimy kwestie naszego bezpieczeÅ„stwa. Pytania Komisji generalnie sÄ… bardzo merytoryczne. Jest sporo dyskusji, jak bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚ rynek hurtowy w caÅ‚ym regionie. Pewien margines ustÄ™pstw jest z naszej strony możliwy – podkreÅ›liÅ‚ Obajtek.
Zapytany, co ta fuzja bÄ™dzie oznaczaÅ‚a dla zwykÅ‚ych klientów, powiedziaÅ‚, że fuzja to „znacznie szybszy rozwój Orlenu i Lotosu, korzystny także dla klientów”.
– Próbuje siÄ™ im wmawiać, że powstanie monopol. To nieprawda. To nie leży w naszym interesie. Ten rynek w Polsce jest konkurencyjny i fuzja tego nie zmieni. Ani my jako Orlen, ani Polska jako paÅ„stwo nie majÄ… wpÅ‚ywu na cenÄ™ baryÅ‚ki ropy na Å›wiecie. Możemy jednak szukać wielu synergii w obsÅ‚udze biznesu, w spółkach zależnych, w logistyce czy dostawach ropy. I te oszczÄ™dnoÅ›ci mogÄ… zwiÄ™kszać naszÄ… elastyczność. Musimy być konkurencyjni, bo niezadowoleni klienci po prostu do nas nie przyjdÄ… – powiedziaÅ‚.
Na pytanie, kiedy na stacjach Orlen pojawiÄ… siÄ™ produkty z wizerunkiem Kubicy, powiedziaÅ‚: – Chcemy, żeby staÅ‚o siÄ™ to jak najszybciej. Umowa z Williamsem ma charakter biznesowy. Jej celem jest m.in. promowanie naszych produktów i rozpoznawalnoÅ›ci Orlenu. JesteÅ›my obecni na szeÅ›ciu kontynentach i bardzo szybko chcemy tÄ™ umowÄ™ konsumować i przekÅ‚adać na to, co oferujemy. W kwietniu ruszamy z dużą kampaniÄ… promocyjnÄ….
https://m.interia.pl/biznes/news,2604037
Fot- Daniel Obajtek /fot. Tomasz Jastrzębowski /REPORTER